×
De eerste maand van: een online marketeer
  • 22 sep 2017
  • 5 minuten leestijd
Werken bij Coolblue

De eerste maand van: een online marketeer

Een nieuwe baan, andere collega’s en allemaal indrukken. Interessant om eens een kijkje te nemen in de eerste maand van een kersverse Coolblue’er. Online Marketeer Sebastiaan is 22, net afgestudeerd en onlangs begonnen bij Coolblue. Hoe hij zijn eerste maand beleefde, lees je hier.

Vertel eens: sinds wanneer werk je bij Coolblue?

24 Juli startte mijn avontuur bij Coolblue. Na een aantal weken vrij te hebben gehad, kon ik helemaal fris beginnen aan mijn eerste ‘grote-mensen-baan’. Het begon al goed, want tijdens mijn eerste werkdag kreeg ik het bericht dat mijn scriptie goed was gekeurd. Zo was ik niet alleen Online Marketeer bij Coolblue, maar ook nog eens MSc Business Administration & Digital Business. Ja, die timing was natuurlijk wel lekker.

Hoe zag je eerste maand eruit?

Tijdens de eerste maand werd ik ingewerkt door een ervaren Online Marketeer van het Team Printers & Kantoorartikelen. Met iedere vraag kon ik bij hem terecht, dit was erg fijn.

De eerste twee weken stonden vooral in het teken van kennismaken. Eerst met mijn team en vervolgens met alle andere online marketeers. Ik heb heel wat kopjes koffie gedronken. Gedurende de tweede en derde week maak je stap voor stap kennis met de verschillende onderdelen van online marketing binnen Coolblue. Denk hierbij aan Google AdWords, Google Shopping, Auto Search, DSA, Display en nog veel meer.

Richting het einde van de maand ontpopte ik me al tot een echte dataman. Bakken aan data doorspitten en daar vervolgens concrete inzichten uithalen, daar krijg ik veel energie van.

Zo’n eerste periode kan best overweldigend zijn, was het pittig?

De eerste maand is een lawine aan allerlei indrukken. Nieuwe termen, werkwijzen en natuurlijk collega’s in combinatie met het feit dat het mijn eerste echte fulltime baan is maakt het best wel overweldigend. Gelukkig valt er uit het werk veel energie te halen. Dit neemt niet weg dat ik na de eerste week helemaal kapot was. De vrijdagavond stond een verjaardag van een vriend gepland. Tsja, daar heb ik keihard doorheen geslapen.

Er zijn gewoon bakken met data beschikbaar. Als marketing enthousiasteling voelt dit wel een beetje als een snoepwinkel.

Sebastiaan Berkman – Online Marketeer

Welk moment was het leukst?

Aan het einde van de tweede week kon ik voor het eerst wat bijdragen binnen Coolblue. De eerste inhoudelijke discussie met de Landing Page Specialist zorgde ervoor dat ik ineens niet meer degene was die altijd vragen aan iemand anders stelt. Iets waar Coolblue zich naar mijn idee sterk voor inzet: hoe onervaren je ook bent, je mening wordt altijd voor vol aangezien.

O ja, en natuurlijk de Blauwverfdag. De introductiedag voor alle nieuwe Coolblue’ers waarin je wordt meegenomen langs alle afdelingen, een kijkje neemt in de winkel en het magazijn bezoekt. Je sluit de dag af met een echt Coolblue Pakketpret en drinkt tot slot een biertje op de vrijdagmiddagborrel. Dat vond ik best een goede manier om mijn collega’s beter te leren kennen.

Nu je er bent, is het wat je ervan verwacht had?

Ja en nee. Wat betreft het campagne management is het zeker wat ik ervan verwacht had. Je weet van tevoren dat je als Online Marketeer verantwoordelijk bent voor het bijhouden en optimaliseren van verschillende SEA-campagnes. Echter, had ik de rol als ‘data-eindbaas’ binnen je categorie team niet verwacht. Wanneer er iets geks gebeurt in de data, word je als Online Marketeer als eerste aangeschoten om dit op te pakken. Hierdoor krijg je een erg centrale rol binnen jouw team en merk je vaak trends als eerste op. Dit is tof, omdat je hierdoor echt een verschil kan maken voor een bepaalde productgroep.

Waarom moeten anderen ook naar Coolblue komen?

Het werk van een Online Marketeer is onwijs tof. Je werkt aan de ene kant samen met allemaal knetter slimme (jonge) mensen. Een mooie bijkomstigheid is het biertje na werktijd en een potje ping-pong in je pauze. Daarnaast is Coolblue een bedrijf dat aan de top staat in Nederland met betrekking tot onze kennis over online marketing. Er zijn gewoon bakken met data beschikbaar. Als marketing enthousiasteling voelt dit wel een beetje als een snoepwinkel.

Benieuwd hoe jouw eerste maand eruit zal zien? Of gewoon op zoek naar een gave baan? Op Werken bij Coolblue vind je de nieuwste vacatures bij Coolblue.

Recent Nieuws

Verse Vis.