×
Wat een Media Consultant op verjaardagen vertelt dat ‘ie doet
  • 30 nov 2016
  • 3 minuten leestijd
Werken bij Coolblue

Wat een Media Consultant op verjaardagen vertelt dat ‘ie doet

Verjaardagen. Hét moment voor ongemakkelijke gesprekken met je mede-gefeliciteerd-met-Els-gasten. En dan volgt al snel de vraag: “Dus, wat doe je eigenlijk?” Onze Media Consultant heeft hier altijd een ijzersterk antwoord op. En wat eerst nog abracadabra leek, is opeens een hele toffe functie. Tenminste, dat vinden wij dan.

We vroegen Media Consultant Judith daarom antwoord te geven op de vragen die wij op een verjaardagsfeest aan haar zouden stellen. Weet jij ook gelijk of zij een toffe baan heeft. En of zij worst lust.

Wat vertel je op verjaardagen dat je doet?

Media Consultant zijn bij Coolblue.

En in jip-en-janneke-taal?

Als Media Consultant zorg je ervoor dat alles wat ons magazijn ingaat er ook weer uitgaat. Niet alleen de bekende producten, maar ook nieuwe, onbekende producten die wat extra liefde en aandacht nodig hebben. Dit doe ik door samen met de leveranciers de producten van Coolblue te tonen aan de juiste doelgroep, via het beste medium, op het juiste moment.

En hoe doe je dat dan?

Samen met het team kijken we aan de hand van data op welke producten en merken we ons de komende periode gaan richten. En welke campagnes we daarbij kunnen starten. Hierbij kun je denken aan een Adwords-campagne, het product opnemen in onze folder of bijvoorbeeld een e-mailcampagne. Vervolgens ga ik met het plan naar de leverancier om de mogelijkheden en het marketingbudget af te spreken. Zodra dat is bepaald ga ik de campagne bij de specialisten uitzetten. Dus bijvoorbeeld een Adwords-campagne met onze Online Marketeer. Of een adviespagina met de Productredacteur. Het doel hiervan is om voor zichtbaarheid te zorgen voor zowel Coolblue als de leverancier. En uiteindelijk zoveel mogelijk producten te verkopen.

Wat doe je als eerst nadat je je collega’s hebt wakker gezongen?

Samen met de Inkoper evalueren wat de stand van zaken is. Wat verkoopt goed, wat heeft extra liefde nodig? Je zoekt hierin heel erg de samenwerking op. Zo zijn op dit moment friteuses populair. De Inkoper zorgt dan voor de goede deals en de voorraad en ik zorg voor de zichtbaarheid. Zo doen we dat samen voor al onze producten.

Niet eerst koffie?

Ja, natuurlijk wel. Voor het hele team eerst een bakkie halen.

Waar word je echt blij van?

Als ik een campagne heb opgezet, waar de leverancier én Coolblue blij van wordt.

En hoe ziet je team eruit?

Ieder team bestaat uit een Media Consultant, Inkoper, Online Marketeer, Productredacteur, Cross Sell Manager en een Online Marketeer Conversie. Iedereen heeft zijn of haar eigen specialisme en samen zorgen we ervoor dat we met onze productgroepen zo hard mogelijk groeien. Zo leer je trouwens ontzettend veel van elkaar.

Ben je verantwoordelijk voor het beter maken van anderen?

Het staat niet in m’n functieomschrijving, maar het is wel iets waar ik me verantwoordelijk voor voel. Je werkt met veel mensen samen en de cultuur bij Coolblue is heel open en direct. Dus iedereen staat ook altijd open voor advies en feedback. Als Media Consultant heb je een leidende rol binnen het team, omdat je veel contact hebt met je team én leveranciers. Veel informatie komt als eerst bij jou binnen, dus je staat op die manier echt in het midden van het team. En dat maakt het makkelijker om anderen te helpen.

Wat was de raarste vraag die iemand over je baan stelde?

Mensen vragen wel eens of we met gratis producten worden omgekocht door leveranciers. Maar dat gebeurt natuurlijk niet. En als ze mijn functietitel horen denken mensen soms dat ik de productvideo’s presenteer, maar gelukkig hoef ik me daar geen zorgen om te maken. Daar hebben we mensen voor die wél goed zijn op camera.

Wanneer stuur je me wel of niet naar Werken bij Coolblue?

De functie heeft van alles wat. Je werkt met veel mensen samen, zowel intern als extern. Daarnaast moet je goed overzicht kunnen houden, je hebt namelijk te maken met veel deadlines. Relatiemanagement is erg belangrijk, want het is belangrijk om de leveranciers tevreden te houden, maar iedereen bij Coolblue ook. En tegelijkertijd ook nog eens kunnen onderhandelen. Kortom, je moet een veelzijdig persoon zijn.

Lust je worst?

Ja, maar ik heb op een verjaardag liever kaasblokjes.

Wil je ook een goed verhaal op je volgende verjaardagsfeestje? Of gewoon een gave baan? Op Werken bij Coolblue vind je de nieuwste vacatures bij Coolblue. En ja, we zoeken ook een Media Consultant.

Recent Nieuws

Verse Vis.